(Επιμέλεια: Σταύρος Λιλόγλου)


Η Ανδριάνα Σαπρίκη  μιλάει για το βιβλίο της "Οι Τρόφιμοι", ένα μυθιστόρημα που αναφέρεται στο μακρινό μέλλον και είναι μια αλληγορία βασισμένη στη στοχευμένη ισοπέδωση μιας κοινωνίας, έτσι κατασκευασμένης που δεν αφήνει περιθώρια επιλογής στους ανθρώπους, αλλά τους κατευθύνει να ζήσουν σε μια φυλακή που οι ίδιοι έχουν χτίσει...

Το βιβλίο  "Οι Τρόφιμοι"  είναι το πρώτο δημιούργημα της Ανδριάνας Σαπρίκη και  κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις  Σεναριογράφων Ελλάδας .
Επικοινωνήσαμε μαζί της και τη ρωτήσαμε για το βιβλίο της, τους ήρωες της, τη συγγραφή, τα βιβλία γενικότερα.


1."Οι τρόφιμοι" είναι το πρώτο βιβλίο που γράφετε.Μιλήστε μας λίγο για το νέο σας βιβλίο. Τι ακριβώς (ή περίπου) συμβαίνει στις σελίδες του;
Η ιστορία του βιβλίου αναφέρεται στο μακρινό μέλλον και είναι μια αλληγορία βασισμένη στη στοχευμένη ισοπέδωση μιας κοινωνίας, έτσι κατασκευασμένης που δεν αφήνει περιθώρια επιλογής στους ανθρώπους, αλλά τους κατευθύνει να ζήσουν σε μια φυλακή που οι ίδιοι έχουν χτίσει. Είναι αρκετά επίκαιρο. Μιλάει για τη ματαιότητα του πολέμου και την πρόθεση κάποιων ανθρώπων με εξουσία να αλλοιώσουν την πραγματικότητα που ζούμε, για να εκπληρώσουν τους ζοφερούς τους στόχους. “Άραγε αυτό που βιώνω είναι πραγματικότητα ή παραίσθηση ;” αναρωτιέται η ηρωίδα μου, η οποία βομβαρδίζεται από ένα σωρό ψέματα, όπως όλοι μας σήμερα. Άραγε θα μάθει ποτέ την αλήθεια; 

2.Η έκδοση του βιβλίου πώς προέκυψε;Ήταν δύσκολο να βρείτε εκδότη;
Στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης τα πράγματα είναι δύσκολα για έναν νέο συγγραφέα. Πιστεύω, όμως, ότι όποιος επιμείνει, μπορεί να τα καταφέρει. Τον Ιούλιο του 2015, λοιπόν, έγινα μέλος της Έ.Σ.Ε (Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος), καθώς είχα στο ενεργητικό μου ένα βραβείο σεναρίου στο London Greek Film Festival. Επίσης συμμετείχα και στο σενάριο μιας ταινίας που είχε βραβευτεί. Μίλησα, λοιπόν, στον Πρόεδρο της Ένωσης  κ. Αλέξανδρο Κακαβά για το βιβλίο μου και μου είπε να του το στείλω. Εκείνο το διάστημα έκανε την επιμέλειά του μια καλή φίλη, η Μαρία Φραγκουλάκη και δεν ήταν ακόμα έτοιμο. Όταν τα Χριστούγεννα τελείωσε η επιμέλεια και κάποιες δικές μου διορθώσεις, το έστειλα στον κ. Αλέξανδρο Κακαβά, ο οποίος αρχές Φεβρουαρίου μου ανακοίνωσε ότι θα εκδοθεί από τις Εκδόσεις της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος. 

3. Πώς γράψατε την ιστορία; Πώς ξεκινήσατε; Τι ήταν αυτό που σας ώθησε; Μια έμπνευση της στιγμής; Μια κεντρική ιδέα; Πόσο καιρό σας πήρε να ολοκληρώσετε το μυθιστόρημα;
Το γράψιμο αυτού του βιβλίου ήταν μια εσωτερική μου ανάγκη να εκφράσω κάποιες ανησυχίες μου για το μέλλον της ανθρωπότητας. Μπορώ να πω ότι πολλές φορές, η ιστορία με οδηγούσε μόνη της. Οι ιδέες έρχονταν εκεί που δεν το περίμενα και ταίριαζαν μεταξύ τους σαν τα κομμάτια ενός παζλ. Το ολοκλήρωσα σε τρία χρόνια.

4.Πολλοί συγγραφείς λένε ότι όταν ξεκινούν να γράψουν, γνωρίζουν την αρχή και το τέλος της ιστορίας, συχνά και τον τίτλο του βιβλίου. Ισχύει κάτι τέτοιο στη δική σας περίπτωση;
Όχι δεν ισχύει. Το γράψιμο αυτού του βιβλίου ήταν για μένα ένα ταξίδι στο άγνωστο. Δεν ήξερα που θα με οδηγήσει. Κι όταν το ανακάλυψα εξεπλάγην κι εγώ η ίδια.

5.Πείτε μας λίγα λόγια για τους ήρωες του βιβλίου σας. Ποιοι είναι; Τι κάνουν; Πώς περνούν τις μέρες τους;
Οι ήρωες του βιβλίου μου είναι ένα κορίτσι η Νέμες, κι ένα αγόρι ο Νόελ, που καλούνται να αφήσουν την πόλη που μέχρι τότε ζούσαν, για να οδηγηθούν σε ένα απομονωμένο κτήριο που βρίσκεται πάνω σε ένα λόφο. Η ζωή εκεί δε θυμίζει σε τίποτα την τέλεια κοινωνία στην οποία είχαν μεγαλώσει. Πολύ σύντομα βρίσκονται αντιμέτωποι με δυσάρεστες εκπλήξεις και ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Η ζωή τους στο κτήριο είναι ελεγχόμενη. Υπάρχουν παντού κάμερες και παρακολουθούν την κάθε τους κίνηση. Κάνουν μια δουλειά που τους έχουν επιβάλλει, φοράνε συγκεκριμένες στολές και δεν έχουν δικαίωμα να απομακρυνθούν. Δεν μπορώ να πω άλλα... θα χαλάσω την έκπληξη που είναι το ατού του βιβλίου μου, όπως σε όλα τα βιβλία μυστηρίου και φαντασίας...

6.Μέσα στις σελίδες του βιβλίου κάπου, κάπως κρύβεται ο συγγραφέας. Φανερωθείτε, παρακαλώ. Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση από το "Οι Τρόφιμοι";
Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Μέσα σε αυτό το βιβλίο κρύβονται πολλά κομμάτια του εαυτού μου. Φοβίες, αδυναμίες, όνειρα, αλλά πάνω απ' όλα η ανάγκη μου για την αλήθεια. Τη δική μου αλήθεια, την αλήθεια των ανθρώπων γύρω μου, αλλά και την αληθινή ταυτότητα της κοινωνίας. Αγαπημένες μου φράσεις είναι πολλές, θα αναφέρω, λοιπόν, μία από αυτές:
"Αντί να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε τον εαυτό μας, δραπετεύουμε από αυτόν και φοράμε μάσκα για να υποδυθούμε έναν άλλον εαυτό εξίσου ευάλωτο"...

7.Όλοι οι συγγραφείς αγαπούν τα βιβλία. Και μερικά τα αγαπάνε περισσότερο από άλλα. Ωστόσο υπάρχει κάποιο βιβλίο που ξεχωρίζετε; Θα μας πείτε τι το ξεχωριστό έχει για εσάς;
Με έχουν αγγίξει πολλά βιβλία στη ζωή μου. Θα αναφερθώ, όμως, σε ένα που διάβασα σε σχετικά νεαρή ηλικία και με έχει επηρεάσει αρκετά στη ζωή μου. Είναι το “Μάρτιν Ήντεν” του Τζακ Λόντον. Ο ήρωας του βιβλίου ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας και προσπαθεί πολύ για να τα καταφέρει. Μάταια, όμως. Όλες οι πόρτες είναι κλειστές. Όλα του τα έργα απορρίπτονται από τους εκδοτικούς οίκους. Κανείς δεν τον βοηθάει. Όλοι του γυρίζουν την πλάτη. Ακόμα κι ο δικός του άνθρωπος. Ώσπου μια μέρα κάποιος αναγνωρίζει το ταλέντο του. Όλα τα έργα που είχε γράψει μέχρι τότε, γίνονται ανάρπαστα. Γίνεται διάσημος. Και τότε ξαφνικά, όλοι τον αγαπούν στην πόλη. Όλοι εκείνοι που τον χλεύαζαν και τον περιφρονούσαν, τον θέλουν για φίλο τους. Του οργανώνουν δεξιώσεις, τον καλούν στα σπίτια τους, όλες οι πόρτες είναι ανοιχτές πια. Ο ήρωας τότε αναρωτιέται: «Μα είμαι ο ίδιος άνθρωπος με πριν! Μα είμαι εγώ! Αυτός που περιφρονούσαν! Αυτές τις ιστορίες τις είχα ήδη γράψει. Τι άλλαξε;». Στο τέλος του βιβλίου ο ήρωας αηδιασμένος από όλη αυτή την υποκρισία αυτοκτονεί...

8.Πώς επιλέγετε τα βιβλία που διαβάζετε; Ακολουθείτε συγκεκριμένους συγγραφείς; Συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας; Μπαίνετε σε ένα βιβλιοπωλείο και αποφασίζετε εκείνη τη στιγμή; Ποιο είναι το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσετε;
Συνήθως ενημερώνομαι από το ίντερνετ, αλλά και από εκπομπές του ραδιοφώνου και τις περισσότερες φορές ξέρω από πριν τι είδους βιβλίου έχω ανάγκη να διαβάσω. Πιστεύω και σε κάτι πολύ μαγικό. Τα βιβλία δεν τα διαλέγεις εσύ, σε διαλέγουν εκείνα. Συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας δεν ακολουθώ, ούτε συγκεκριμένους συγγραφείς. Θα ήταν πολύ περιοριστικό για μένα. 
Το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσω; Αυτή την περίοδο με περιμένουν πάνω στη βιβλιοθήκη μου δύο βιβλία να τελειώσω το ''Φύλλο μηδέν” του Ουμπέρτο Έκο και ''Ο Κάφκα στην ακτή” του Χαρούκι Μουρακάμι.

9.Ποιο είναι το επόμενο βιβλίο που θα γράψετε;
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ολοκληρώσαμε ένα έργο με έναν συνάδελφό μου συγγραφέα, επίσης μέλος της Έ.Σ.Ε τον Ηλία Φλωράκη, που θα γίνει θεατρικό και ταινία. Όσον αφορά το επόμενο βιβλίο μου, έχω μια ιδέα, η οποία ακόμα δεν έχει ωριμάσει εντελώς μέσα μου. Πιστεύω, όμως, ότι προς το παρόν πρέπει να δώσω την ενέργειά μου στους “Τροφίμους” και στην ''Ντόροθυ” ( ο τίτλος του καινούριου έργου) κι όταν είμαι έτοιμη, μετά το καλοκαίρι πιστεύω, θα ξεκινήσω να γράφω το καινούριο.





Λίγα λόγια για την  συγγραφέα :

Η Ανδριάνα Σαπρίκη γεννήθηκε στην Άρτα και είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών, με ειδικότητα Χορό.
Από το 1995 μέχρι σήμερα, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια φιλοσοφίας, ψυχολογίας, Yoga και Pilates γιαπωνέζικου Βutoh και σύγχρονου χορού. Επίσης, έχει παρακολουθήσει ετήσιο σεμινάριο σκηνοθεσίας κινηματογράφου (Καλλιτεχνική διάδραση).
Διαθέτει μεγάλη επαγγελματική και καλλιτεχνική εμπειρία. Θα αναφέρουμε τα πιο σημαντικά κομμάτια της δουλειάς της, γιατί όπως λέει και η ίδια: “Έχω κάνει τόσο διαφορετικά πράγματα, που όλοι μου έλεγαν ότι δε θα γίνω πουθενά καλή. Στο τέλος, όμως, με κέρδισαν αυτά που αγαπούσα περισσότερο.”
Από το 1997–2011, παράλληλα με την εργασία της στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δουλεύει στο Φεστιβάλ Αθηνών και στις εταιρίες Άνωση και Οn Stage ως επόπτρια καλλιτεχνών. Επίσης, διδάσκει yoga και σύγχρονο χορό στο Πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Πετρούπολης. Από το 2013 ως σήμερα, εργάζεται στον κοινωνικό φορέα Κ.Σ.Δ.Ε.Ο “ΕΔΡΑ” (στον τομέα των Ψυχοπαιδαγωγικών κέντρων) ως δασκάλα Yoga (Hatha, Kundalini, kids yoga) και είναι εισηγήτρια σεμιναρίων yoga στο θέατρο Αλκμήνη και στην “ΕΔΡΑ”.
Έχει ανεβάσει παραστάσεις χοροθεάτρου και σύγχρονου χορού ενηλίκων και παιδιών στο θέατρο Πέτρας. Έχει συνυπογράψει το σενάριο μικρού μήκους ταινίας που βραβεύτηκε στο London Greek Film Festival (LGFF) με τίτλο Sleepwalker, το 2011. Πήρε βραβείο καλύτερου σεναρίου για ταινία μικρού μήκους The promise (2013), επίσης στο (LGFF), το οποίο αυτή τη στιγμή ετοιμάζεται να γίνει ταινία(pre-production) κι έχει θέμα την παιδική κακοποίηση.

Στις 7 Απριλίου  στις 6 μ.μ., στον Ιανό, παρουσιάζει  το πρώτο της βιβλίο με τίτλο “Οι τρόφιμοι” (Sci-fi), από τις εκδόσεις Εκδόσεις  Σεναριογράφων Ελλάδας
 
Top