Νέα έρευνα προβλέπει κυκλοφοριακό χάος στο κοντινό μέλλον.
Εχεις σκεφτεί ποτέ ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα μπορούν να προκαλέσουν κυκλοφοριακό χάος στους δρόμους; Αν κρίνεις από τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας θα έλεγες όχι, όμως είναι γνωστό ότι η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα του μέλλοντος δε θα χρειάζεται να παρκάρουν κοντά στη δουλειά του ιδιοκτήτη τους, η οποία πιθανόν να βρίσκεται στο κέντρο της πόλης όπου η στάθμευση χρεώνεται, αλλά θα μπορούν να βγουν εκτός της ζώνης ελεγχόμενης στάθμευσης. Ναι, καλά το κατάλαβες, αυτό σημαίνει περισσότερη ώρα στο δρόμο, πράγμα που μεταφράζεται σε περισσότερη κίνηση.
Μία νέα έρευνα του περιοδικού Transport Policy, βασιζόμενη πάνω σε αυτήν την πολύ πιθανή υπόθεση, κατέληξε σε ένα ανησυχητικό για το μέλλον αποτέλεσμα: η κίνηση στις μητροπολιτικές περιοχές μπορεί μέχρι και να διπλασιαστεί στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Ο λόγος; Ακριβώς ότι αναφέραμε πιο πριν. Μάλιστα το project που είχε ανακοινώσει πριν κάποιο καιρό η Tesla, αυτόνομα δηλαδή αυτοκίνητα που όχι μόνο παρκάρουν χωρίς οδηγό αλλά πάνε να παραλάβουν τους ιδιοκτήτες με το πάτημα μίας εντολής στο smartphone, είναι ικανό να προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα αφού θα υπάρχουν ακόμη περισσότερα αυτοκίνητα στο δρόμο για ακόμα μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
Μέχρι στιγμής εκείνο το επιχείρημα που προβάλουν οι θιασώτες των αυτόνομων αυτοκινήτων είναι πως είναι πολύ πιο πιθανό να τα μοιράζονται οι χρήστες τους -κι όχι να παίρνει ο καθένας το δικό του όπως συνηθίζεται σήμερα με τα συμβατικά Ι.Χ. Αυτό όμως παραμένει μία υπόθεση αφού κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα συμβεί, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα όπου η κουλτούρα του να μοιράζεσαι διαδρομές με φίλους και συναδέλφους βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
Γενικά, το μέλλον στους δρόμους δεν φαίνεται πολύ θελκτικό. Όταν ξεκίνησαν οι πλατφόρμες τύπου Uber, όλοι μίλησαν για μία επανάσταση που μπορεί να βοηθήσει τις μεγαλουπόλεις στο θέμα της κίνησης. Σχεδόν κανείς όμως δεν σκέφτηκε ότι ένα Ι.Χ. ξεκινά από το σημείο Α προς το σημείο Β ενώ ένα όχημα της Uber ξεκινά από το σημείο Γ για να βρεθεί στο σημείο Α που βρίσκεται ο πελάτης έτσι ώστε να τον μεταφέρει στο σημείο Β. Αν τώρα πολλαπλασιάσει κανείς το προηγούμενο σχήμα επί τις εκατομμύρια διαδρομές που πραγματοποιούνται καθημερινά σε όλο τον πλανήτη, εύκολα βλέπει ότι τα επιπλέον χιλιόμετρα είναι άπειρα.
Έτσι μαζί με τις πρωτοπόρες τεχνολογίες και πλατφόρμες, ο θαυμαστός καινούργιος κόσμος που ζούμε καλείται να βρει και πρωτοπόρες πολιτικές που αποτρέψουν το κυκλοφοριακό χάος που έρχεται με φόρα από το μέλλον.