Καθημερινή:«Μόλις έκλειναν τα σχολεία τον Ιούνιο γινόταν το αδιαχώρητο στις σχολές οδηγών. Χιλιάδες νέοι που είχαν μόλις ενηλικιωθεί, περίμεναν να ολοκληρώσουν τις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις και προσέρχονταν στις σχολές οδηγών προκειμένου να ξεκινήσουν μαθήματα οδήγησης και να πάρουν στα χέρια τους την πολυπόθητη ροζ κάρτα», εξηγεί στην «Κ» ιδιοκτήτης σχολής οδηγών. Τα πράγματα έχουν αλλάξει δραματικά, εξηγούν εκπρόσωποι του κλάδου των εκπαιδευτών οδηγών, καθώς πλέον η απόκτηση διπλώματος οδήγησης θεωρείται πολυτέλεια λόγω κόστους. Αποτέλεσμα είναι ο αριθμός των υποψηφίων οδηγών να έχει περιοριστεί σημαντικά. Ελαφρώς διαφοροποιημένη είναι η εικόνα στα επαγγελματικά διπλώματα όπου οι άδειες που χορηγούνται αυξάνονται με τα χρόνια. Ιδιοκτήτες σχολών οδηγών εξηγούν ότι ένας σημαντικός αριθμός ανέργων επιλέγει να επενδύσει στην απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος, προκειμένου να προσθέσει ακόμη ένα προσόν στο βιογραφικό του. Το τι συμβαίνει όταν βγαίνουν στην αγορά, είναι ένα άλλο θέμα.

Ωστόσο αυτό που παραμένει αμετάβλητο, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των εμπλεκομένων στον κλάδο, είναι το φακελάκι, τουλάχιστον σε επίπεδο συχνότητας. Το κόστος του κυμαίνεται μεταξύ 200 και 300 ευρώ για την απόκτηση ερασιτεχνικού διπλώματος οδήγησης Ι.Χ. Σημειώνουν ωστόσο ότι κατά «την προ κρίσης εποχή υπήρχαν φακελάκια τα οποία περιείχαν έως και 500 ευρώ»... Πιο επιρρεπή στο λάδωμα φαίνεται ότι είναι τα αστικά κέντρα όπου η «αγορά» είναι μεγαλύτερη. Αντιθέτως στην περιφέρεια όπου οι εξεταστές είναι λιγότεροι, κυριαρχεί το ρουσφέτι και όχι τόσο πολύ το «λάδωμα», το οποίο βέβαια δεν απουσιάζει εντελώς. Εκτός από τις επίσημες καταγγελίες που λαμβάνει ο Συνήγορος του Πολίτη, πλέον το Διαδίκτυο φιλοξενεί ιστοσελίδες στις οποίες μπορεί κανείς ανώνυμα να καταγγείλει περιπτώσεις χρηματισμού κατά τις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών.

Οσον αφορά τα ποσοστά επιτυχίας αυτά κυμαίνονται σε παρόμοια επίπεδα για την πλειονότητα των κατηγοριών διπλωμάτων, ενώ όπως εξηγούν ιδιοκτήτες σχολών οδηγών, δεν παρατηρούνται ιδιαίτερες διακυμάνσεις με τα χρόνια. Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της διεύθυνσης μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, το 2014 εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μοτοσικλέτας (όλων των κατηγοριών) έδωσαν συνολικά 51.918 άτομα, εκ των οποίων επιτυχόντες ήταν 40.524 (78% επιτυχία). Αντιστοίχως στο 77% διαμορφώθηκε το ποσοστό επιτυχίας στα διπλώματα για Ι.Χ. αυτοκίνητα. Από τους 116.204 υποψήφιους, τελικώς δίπλωμα χορηγήθηκε στους 89.680. Οσον αφορά τα επαγγελματικά διπλώματα (για τις κατηγορίες των φορτηγών) το ποσοστό επιτυχίας διαμορφώθηκε στο 75% με το 2014 να μετράει 7.632 νέες άδειες οδήγησης για φορτηγά. Συνολικά συμπεριλαμβανομένων όλων των επιμέρους κατηγοριών διπλωμάτων (εκείνα που περιλαμβάνουν Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας κ.ά.) χορηγήθηκαν 140.387 διπλώματα το 2014, ενώ εξετάσεις έδωσαν 182.848 διαμορφώνοντας το ποσοστό επιτυχίας στο 77%. Την ίδια χρονιά χορηγήθηκαν επίσης 2.781 άδειες οδήγησης λεωφορείου.

Από το 2010 έως το 2014 η πορεία των αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών φορτηγών βαίνει ανοδική. Αναλυτικά το 2010 εκδόθηκαν 1.249 διπλώματα, το 2011 χορηγήθηκαν 2.677 και το 2012 δόθηκαν 2.914 διπλώματα. Την επόμενη χρονιά εκδόθηκαν 3.842 διπλώματα έναντι 5.367 το 2014. Από τον Ιανουάριο έως και τον Μάιο του 2015 εκδόθηκαν γι’ αυτή την κατηγορία επαγγελματικών διπλωμάτων 1.729 διπλώματα.
 
Top